Veelgemaakte fouten door stukadoor

stukadoorsbedrijf

Veelgemaakte fouten door stukadoor

Als u een stukadoor nodig heeft voor het afwerken van uw muren, dan wilt u natuurlijk dat deze foutloos te werk gaat. Mooi gestucte muren kunnen uw interieur echt doen opfleuren en slecht afgeleverd werk geeft uw woning direct een verwaarloosd uiterlijk. Het kan lastig zijn om een goede stukadoor te vinden voor uw klus, want stucwerk is daarbij ook vrij specialistisch. U kunt de onderstaande lijst van veelgemaakte fouten door stukadoors doorlezen zodat u weet waarvoor u op uw hoede moet zijn.

Geen lager btw tarief rekenen

Iedere serieuze stukadoor zou het moeten weten, maar de werkzaamheden die ze uitvoeren worden maar met 9 procent btw belast en niet met 21 procent. Dit is voor u natuurlijk erg gunstig, want dat betekent een korting van 12 procent op het volle tarief. Om dit te ontvangen hoeft u zelf niets te doen, want de stukadoor zou het automatisch al moeten verrekenen op offertes en eindfacturen. Het is wel verstandig om dit even te controleren, vooral als u bijvoorbeeld een beginnend stukadoor aan heeft genomen of als u een vakman heeft aangewezen die naast stukwerk ook andere werkzaamheden uitvoert. Ziet u de volle 21 procent staan, betaal dan niet, maar wijs de stukadoor hier netjes op, zodat deze zijn of haar documentatie aan kan passen.

Geen goede instructies geven

Als uw stukadoor u geen instructies geeft nadat de werkzaamheden zijn afgerond, vraag hier dan naar. Het is namelijk van groot belang dat u het stukwerk goed laat drogen voordat u verder met uw muren aan de gang gaat. U kunt dan rekenen op een droogtijd van 1 dag per millimeter pleister dat is aangebracht, maar vraag dit aan uw stukadoor om absolute zekerheid te hebben. Totdat deze droogtijd is voltooid kunt u namelijk niet schilderen of behangen. Verf zal gaan bladderen en behang zal gaan loslaten omdat de muren nog te veel vocht bevatten. U kunt het droogproces enigszins versnellen door de ruimte(s) goed te ventileren of door een bouwdroger te huren.

Geen keurmerken gebruiken

Keurmerken geven u als consument een bepaalde zekerheid over de kwaliteit die een stukadoor levert. Ze testen de vakmensen op punten die voor u van belang zijn, zoals het uitbrengen van correcte offertes, financiële gezondheid, klantvriendelijkheid, vakkundigheid, veiligheid en ook de kwaliteit van de materialen wordt vaak onder de loep genomen. Een stukadoor met een keurmerk zal aan deze eisen moeten voldoen en wordt daar ook naderhand nog op getest. Het voordeel voor hem of haar is dat het gemakkelijker zal zijn om klanten te krijgen en dat de tarieven omhoog kunnen. Consumenten betalen namelijk graag wat meer als ze zekerheid krijgen van kwaliteit en vakmanschap. Het zal even wat extra tijd en moeite kosten, maar een stukadoor kan veel baat hebben bij het mogen voeren van een keurmerk. Het kan anders lastig zijn om bepaalde punten aan consumenten te bewijzen.

Geen kennismakingsgesprek inplannen

Als u contact opneemt met een stukadoor om een offerte op te laten maken, dan zou u verdacht moeten worden als u deze alleen met uw eigen omschrijving in de bus krijgt. De kosten van het stucwerk zijn namelijk afhankelijk van een groot aantal factoren die u waarschijnlijk niet heeft doorgegeven. Zo is er de huidige staat van de muren, het oppervlak en de bereikbaarheid van de muren en dat kan allemaal invloed hebben op de uiteindelijke prijs. Laat de stukadoor dus altijd uw muren inspecteren voordat u een afspraak maakt over de uit te voeren werkzaamheden. U kunt dan ook alvast kennis maken en uw klus een exacte invulling geven voordat u de offerte krijgt. Alleen op die manier weet u van tevoren exact hoeveel u zal moeten betalen voor de werkzaamheden van de stukadoor.

Geen vervolgafspraak inplannen

Als laatste zal een goede stukadoor altijd een paar weken nadat de werkzaamheden zijn afgerond nog even langskomen om te kijken of alles naar wens is gegaan. Hij of zij zal het stukwerk inspecteren, kijken hoe het gedroogd is en u vragen of u tevreden bent. Daarna zal u een afspraak kunnen maken om kleine foutjes te laten corrigeren of als alles goed is, zal de stukadoor weggaan wetend dat u tevreden bent en dat u hem of haar mogelijk zal aanraden aan anderen. Dit is voor de stukadoor een belangrijk onderdeel van de marketing en het winnen van klanten en het geeft u het gevoel dat u ook nadat de werkzaamheden zijn afgerond nog een dienst ontvangt van de vakman. Zo weet u zeker dat uw stucwerk perfect is afgerond en dat jullie samenwerking zijn vruchten heeft afgeworpen.

Vergelijk offertes

Gaat u een stukadoor inhuren? Vraag dan offertes op bij vakmensen uit uw omgeving voor uw specifieke klus. Onze vergelijkingstool is hier speciaal voor in het leven geroepen. U kunt direct zien waar u de beste deal kunt vinden en zo bespaart u snel en gemakkelijk geld op uw stukwerkzaamheden.

Write a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *